Tebliğ ve Türevleri:
Tebliğ kavramı, belağa fiilinden türemiştir. Belağa, gerek zaman, gerek yer ve gerekse nitelik açısından amaca ulaşmak, sona varmak demektir.
Kelime bu şekliyle Kuranda fiil halinde ve diğer türevleri olarak sık sık kullanılmaktadır. Bir çoğunun reşid olma yaşına ulaşması büluğ çağına ulaştı, büluğa erdi şeklinde söylenir (12/Yusuf, 22; 24/Nûr, 59; 6/Enâm, 152; 17/Isrâ, 34). Bu yaş güç ve kuvvete ulaşma, kişinin kendi işini kendi görebileceği yaşa varma zamanıdır. Peygamber için kullanıldığı zaman onların kırk yaşına ulaşmaları kasdedilir (46/Ahkaf, 15).
Aynı fiil yer bakımından bir mekana ulaşma, varma anlamında (18/Kehf, 86, 90, 93; 17/İsrâ, 37; 48/Fetih, 25), zaman olarak belli bir sürenin sonuna ulaşma anlamında (2/Bakara, 231, 232, 234; 6/Enâm, 124), yaşlanma, ömrün sonuna gelme mânâsında (19/Meryem, 8; 3/Âl-i Imran, 40; 22/Hacc, 5; 40/Mümin, 67), belli bir amaca ulaşma (18/Kehf, 61), bir şeyin bir yere, bir duruma ulaşması anlamında (33/Ahzâb, 10; 56/Vâkıa, 83; 75/Kıyâme, 26) kullanılmaktadır.
Beleğa fiilinin fâil ismi olan baliğ, bir yere ulaşan, varan, yerine getiren demektir. Kim de Allaha tevekkül ederse, O, ona yeter. Elbette Allah, kendi emrini yerine getirip gerçekleştirendir (baliğdir). Allah, her şey için bir ölçü koymuştur. (65/Talak, 3)
Bunun bâliğa şeklinde söylenişi, en üstün, apaçık, en olgunluğa erişmiş, maksada en uygun anlamına kullanılmaktadır (6/Enâm, 149). Bu âyette hüccetullahil baliğa-en üstün delil şeklinde geçiyor. Allahın gönderdiği uyarıcı haberler de baliğa-amaca, doruğa ulaşmış hikmetli haberlerdir (54/Kamer, 4-5).
Aynı kökten gelen belíğ kelimesi, en açık en etkileyici, maksada en uygun, noksansız ve güzel söz demektir (4/Nisâ, 63).
Belâğat güzel söz söyleme sanatıdır ki, karşıdaki kimsenin durumuna göre, tam yerinde, düzgün ve etkileyici, maksada en uygun söz söyleme sanatı demektir. Kuran, en üstün (fasâhat-az sözle çok şey anlatma) ve belâğat sanatına sahiptir, bu bakımdan benzeri olmayan bir mûcizedir.
T harfi
- * Tedavi:
- 10. Tebdil-i Hava:
- 5- Tavaf-ı Umre:
- a- Eski Ahid'de Takdis:
- a) Haricîler
- Bütün Varlıklar Tesbih Yaparlar
- c- Çevre Temizliği:
- Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
- İnsanlar Hakkında Vekil' Denilmesi:
- İslâm'da Tapu Tescilinin Tarihçesi
- Nefis Tezkiyesinin Anlamı
- Ta'zîr Cezasını Vermeye Yetkili Olanlar:
- Tafsil İman'ın Üçüncü Ve En Yüksek Derecesi:
- TAHRİC
- Takvânın Aşamaları
- TEBÜK SEFERİ
- TECVÎD
- TEĞANNİ
- Tekvin Sıfatının İsbatı
- TOPRAK MÜLKİYETİ
- TÜRBE
- 11. Kuvve-i Maneviyeyi Takviye:
- a) Hastalıgı Da Şifayı Da Veren Allah'dır.
- Allah'ın Sübhân Oluşu
- b- Yeni Ahid'de Takdis:
- b) Mutezile
- Osmanlılarda Arazilerle İlgili Kayıtlar
- Seferin Nedeni:
- Ta'zîr Gerektiren Suçun İspat Yolları:
- TAADDÜD-Ü ZEVCAT