a)
Allahtan Yardım Dilemek:
Bu kulun Rabbine karşı zilletinin tam anlamıyla farkına varmasını ve işini Ona havale etmesini, Onun kendisine yeterli olduğuna inanmasını ihtiva eder. Böyle bir istiane ancak yüce Allaha karşı duyulur. İstianenin yalnızca Allaha tahsis edilmesinin sebebi Fatiha: 1/5de geçen Yalnız anlamını ifade eden buyruktur. Kuran-ı Kerimin kendisiyle nazil olduğu Arap dili kaidelerine göre böyle bir ifade hasır ve ihtisas anlamını ifade eder. Buna göre bu türden bir istianenin yüce Allahtan başkası hakkında söz konusu olması, kişiyi dinden çıkartan bir şirktir.
b) Mahluktan Gücünün Yetebileceği Bir Husus Hakkında Yardım İstemek:
Bu da kendisi için yardım istenenin durumuna göre değişir. Eğer kendisi için yardım istenen husus bir iyilik ise bu hem yardım isteyen için caizdir, hem de yardım eden için bu hususta yardımcı olmak meşru olur. Çünkü yüce Allah: İyilik ve takva üzere yardımlaşın. (Maide: 5/2) diye buyurmaktadır.
Eğer günah üzere olursa, bu yardım isteyen için de, yardım eden için de haram olur. Çünkü yüce Allah: Günah işlemek ve haddi aşmak üzerinde ise yardımlaşmayın. (Maide: 5/2) diye buyurmaktadır.
Şayet mübah bir hususta olursa bu hem yardım isteyen için, hem yardım eden için caizdir. Ancak yardım eden başkasına iyilik yapmanın karşılığında sevap da alabilir. Dolayısıyla böyle bir kimse hakkında yardım etmek yüce Allahın Ve ihsan edin, muhakkak Allah ihsan edenleri sever. (Bakara: 2/195) buyruğu dolayısıyla meşru bir iş olur.
Bu kulun Rabbine karşı zilletinin tam anlamıyla farkına varmasını ve işini Ona havale etmesini, Onun kendisine yeterli olduğuna inanmasını ihtiva eder. Böyle bir istiane ancak yüce Allaha karşı duyulur. İstianenin yalnızca Allaha tahsis edilmesinin sebebi Fatiha: 1/5de geçen Yalnız anlamını ifade eden buyruktur. Kuran-ı Kerimin kendisiyle nazil olduğu Arap dili kaidelerine göre böyle bir ifade hasır ve ihtisas anlamını ifade eder. Buna göre bu türden bir istianenin yüce Allahtan başkası hakkında söz konusu olması, kişiyi dinden çıkartan bir şirktir.
b) Mahluktan Gücünün Yetebileceği Bir Husus Hakkında Yardım İstemek:
Bu da kendisi için yardım istenenin durumuna göre değişir. Eğer kendisi için yardım istenen husus bir iyilik ise bu hem yardım isteyen için caizdir, hem de yardım eden için bu hususta yardımcı olmak meşru olur. Çünkü yüce Allah: İyilik ve takva üzere yardımlaşın. (Maide: 5/2) diye buyurmaktadır.
Eğer günah üzere olursa, bu yardım isteyen için de, yardım eden için de haram olur. Çünkü yüce Allah: Günah işlemek ve haddi aşmak üzerinde ise yardımlaşmayın. (Maide: 5/2) diye buyurmaktadır.
Şayet mübah bir hususta olursa bu hem yardım isteyen için, hem yardım eden için caizdir. Ancak yardım eden başkasına iyilik yapmanın karşılığında sevap da alabilir. Dolayısıyla böyle bir kimse hakkında yardım etmek yüce Allahın Ve ihsan edin, muhakkak Allah ihsan edenleri sever. (Bakara: 2/195) buyruğu dolayısıyla meşru bir iş olur.
İBÂDET
- İ
- İbâdet kelimesi, "abede" fiilinin masdarı olup "itaat etmek, boyun eğmek, tevâzu göstermek, bağlanmak ve hizmet etmek" anlamlarına gelir. İbâdet k
- Kur'an'da İbâdet:
- İbadet
- 1- Kulluk ve itaat anlamında
- 2- İtaat anlamında
- 3- Kulluk anlamında
- İbâdetle ilgili Bazı Âyetler:
- İbadet Kimin Hakkıdır?
- İbadetin Dereceleri:
- İnsanın Yaratılış Gayesi:
- Allah'ın Kulları Üzerindeki, Kulların da Allah Üzerindeki Hakları:
- İbadet Çeşitleri:
- 1) Dua:
- Dua Çeşitleri:
- a) İbadet Duası
- b) Dilek Duası
- 2) İstiâne (Yardım Dilemek):
- İstiane Çeşitleri:
- a)
- c)
- d)
- e)
- 3) İstiğase (Medet Beklemek):
- İstiğase Çeşitleri:
- a)
- b)
- c)
- d)