D) Sahabe Hakkındaki Görüşleri:

1- el-Behyaki îmam Şafiî'den rivayet ediyor: "Allah Tebareke ve Teala, Rasulü'ne tabi olan ashabı Tevrat ve incil'de övmüştür. Allah Rasulü de hiç kimseyi övmediği kadar onları övmüştür. Onlardan sonra da şerefe ulaşacak hiçbir kimse olmayacaktır.  Bundan dolayı Allah onlara rahmet etmiş, onları sıddıkların, şehidlerin ve salihlerin mertebelerine   yükseltmiştir. Allah Rasulü'nün sünnetini bize onlar ulaştırmışlar ve vahyin nüzulüne şahid olmuşlardır. Bu yüzden Allah'ın kendilerinden dilediğinin umumunu ve hususunu, kendilerinden azimetle istediğini ve kendilerini hangi yola irşad ettiğini en iyi onlar bildi. Onlar Allah Rasulü'nün sünnetleri içinden bizim bilmediğimiz sünnetini öğrendiler. Onlar her türlü ilim ve ictihadda, takva ve akletmede bizden daha üstündürler. Anladığımız ve idrak edip de ictihadla hüküm çıkardığımız her konuda onların görüşleri bize yol göstermiştir. Bizim için onların görüşleri kendi görüşlerimizden daha fazla övgüye layıktır. Doğrusunu Allah bilir." (119)



2- el-Beyhaki, er-Rebi b. Süleyman'dan rivayet ediyor: "Şafiî'yi şöyle konuşurken duydum: Fazilette önce Ebu Bekr, sonra Ömer, sonra Osman, sonra Ali gelir."(120)



3- el-Beyhaki, Muhammed b. Abdullah b. Abdulha-kem'den naklediyor: "Şafiî'yi şöyle söylerken işittim: Allah Rasulün'den (sallallahu aleyhi vesellem) sonra insanların en hayırlıları Ebu Bekir, Ömer, Osman ve Ali'dir. Allah onlardan razı olsun." (121)



4- el-Herevi, Yusuf b. Yahya el-Beveyti'den rivayet ediyor: "Şafiî'ye: Rafızi imamın ardında namaz kılayım mı?" diye sordum. O: "Hayır. Ne Rafizi'nin, ne Kaderci'nin ve ne de Murcie'lerin ardında namaz kılma" dedi. Ben: "Onları bana anlatırmısın?" diye sorduğumda şöyle cevap verdi: "İman sadece söz'dür diyen Murcie'dir. Ebu Bekir ve Ömer imam değildir diyen Rafızi'dir. Meşîeti kendisine tahsis eden ise Kadercidir." (122)



(119) Menakıbu'ş-Şafiî, c: l, sh: 442.



(120) A.g.e., sh: 432.



(121)A.g.e.,c: l, sh: 433.



(122) Zemmu'l-Kelam, K-215 ez-Zehebi, es-Siyer, c: 10, sh: 31.